حمله اسرائیل به شرق لبنان پس از تاکید نتانیاهو بر «حملات بی‌رحمانه علیه حزب‌الله»

وزیر دفاع اسرائيل به خانواده گروگان‌های حمله هفتم اکتبر حماس گفت که به نظر می‌رسد معامله آزادی گروگان‌ها به بن‌بست رسیده است

رسانه‌های رسمی لبنان گزارش دادند که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه حمله به شرق لبنان را آغاز کرده است. این حمله پس از آن انجام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، در سخنانی تاکید کرد به حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، رحم نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه، یک روز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین حزب‌الله به یک پایگاه اسرائیلی، تاکید کرد: «ما به حملات بی‌رحمانه علیه حزب‌الله در تمام نقاط لبنان از جمله بیروت ادامه خواهیم داد.»

حمله اخیر حز‌ب‌الله به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی و زخمی شدن ۶۰ تن منجر شد.

حزب‌الله روز سه‌شنبه مدعی شد نیروهایش با ماموران ارتش اسرائیل که سعی داشتند به حومه روستای رب تلاتین نفوذ کنند، درگیر شدند. این گروه همچنین اعلام کرد که سربازان اسرائیلی را در شمال اسرائیل با شلیک رگباری موشک هدف قرار داده است.

ارتش اسرائيل نیز تایید کرده است که آژیرهای خطر در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش «ده‌ها تروریست» حزب‌الله را در حملات روز گذشته از بین برده‌ و در ۲۴ ساعت گذشته، «بیش از ۲۰۰ هدف تروریستی» را در داخل خاک لبنان منهدم کرده‌اند.

در بیانیه ارتش اسرائيل آمده است: «ما به فعالیت‌های عملیاتی در سراسر نوار غزه و لبنان ادامه می‌دهیم تا به هدفمان برای از بین بردن سازمان‌های تروریستی حماس و حزب‌الله دست یابیم.»

خبرگزاری ملی لبنان (NNA) گزارش داد که اسرائیل بامداد سه‌شنبه در حملات هوایی متعددی شرق دره بقاع را هدف قرار داد و باعث شد فعالیت بیمارستانی در شهر بعلبک متوقف شود.

ابراز نگرانی سازمان‌های بین‌المللی

نیکلاس فون آرکس، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز دوشنبه خواستار حفاظت از آمبولانس‌ها، مراکز بهداشتی و کادر درمان شد و حمله به آن‌ها را «عمیقا نگران‌کننده» خواند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، از زمانی که اسرائیل در ماه گذشته بمباران لبنان را تشدید کرد، دست‌کم یک هزار و ۳۱۵ نفر کشته شده‌اند. همچنین بر اساس آمار تاییدشده هفته گذشته سازمان بین‌المللی مهاجرت، جنگ در لبنان دست‌کم ۶۹۰ هزار نفر را آواره کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، یک روز پس از اولین حمله ارتش اسرائیل به شمال لبنان، خواستار تحقیقات مستقل برای روشن شدن چرایی بمباران مرگبار یک ساختمان مسکونی در شهر ایطو شد. بنا بر اعلام شورای حقوق بشر سازمان ملل، در جریان این حمله، ۲۴ تن از جمله دو کودک و ۱۰ زن غیرنظامی جانشان را از دست دادند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه درباره حوادثی که به زخمی شدن نیروهای حافظ صلح این سازمان (یونیفل) در لبنان منجر شد، به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

دو آژانس سازمان ملل متحد نیز خواستار کمک‌های مالی بیشتر برای رسیدگی به نیازهای فزاینده آوارگان در لبنان شدند. تد چایبان، معاون مدیر اجرایی یونیسف، و کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، در بیانیه مشترکی گفتند: «باید برای این واقعیت که نیازهای آوارگان افزایش خواهد یافت آماده شویم.»

وزیر دفاع اسرائیل: معامله آزادی گروگان‌ها در دسترس نیست

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، به اعضای خانواده گروگان‌های حمله هفتم اکتبر حماس گفت که در حال حاضر به نظر می‌رسد معامله آزادی گروگان‌ها به بن‌بست رسیده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، گالانت می‌گوید یحیی سنوار، رهبر حماس، به تشدید تنش‌ها در جبهه‌های لبنان و ایران امید بسته و منتظر است جنگ منطقه‌ای را که مدت‌ها به دنبالش بود، سرانجام تحقق یابد.

 وزیر دفاع اسرائیل خطاب به خانواده گروگان‌ها گفت: «متاسفم که بگویم در حال حاضر در مذاکرات آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها پیشرفتی نمی‌بینم، زیرا حماس مواضع سرسختانه‌تری اتخاذ کرده است.»

او افزود که گروه حماس نبرد اسرائیل علیه حزب‌الله و تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی ایران را زیر نظر دارد و امیدوار است «چیزی رخ دهد که به نفع آ‌ن‌ها باشد».

بیشتر از جهان